Jak założyć opony w dobrym kierunku – kiedy kupujemy nasz pierwszy samochód wiele rzeczy, które wiążą się z motoryzacją, jest dla nas rzeczami całkowicie nowymi. Do tej grupy rzeczy należy między innymi kwestia tego, jakie zakładać do samochodu opony oraz w jaki sposób to robić. Logiczne jest, że jeśli wcześniej nie mieliśmy nic do czynienia z własnym pojazdem, to najprawdopodobniej nie będziemy mieli wiedzy na ten temat. Wiele informacji, których poszukujemy, a następnie znajdujemy, może wydawać się nam dość zaskakującymi. O takich rzeczach sobie tutaj między innymi opowiemy.
Co to są opony kierunkowe i w jaki sposób powinniśmy je zakładać?
Jedną z pierwszych rzeczy, która może zadziwić osoby, które pierwszy raz wymieniają opony w swoim samochodzie lub kiedy chcą one kupić w ogóle opony, jest to fakt, że większość opon samochodowych, są to opony kierunkowe. Oczywiście występują też opony, które są dwukierunkowe, ale obecnie jest to raczej rzadkość. Większość takich opon są to opony małe, do naprawdę małych samochodów lub do samochodów dostawczych, lub przyczepek. Czasami zdarzają się takie opony do samochodów ciężarowych, ale również iw tym przypadku jest to zdecydowanie coraz rzadsze. Opona kierunkowa musi zostać założona oczywiście w odpowiednim kierunku. Czyli jeżeli chcemy sprawdzić, w jaki sposób taką oponę założyć, to musimy popatrzeć się na bok opony. Na jednym z boków opony, będzie zaznaczony strzałką kierunek, w jakim opona powinna się toczyć, najczęściej z napisem „Rotation”. Ten symbol powinien znaleźć się na zewnętrznej stronie opony, w momencie, kiedy zostanie ona założona do samochodu.
Zalety opon kierunkowych
Wiele osób zastanawia się, po co w zasadzie utrudniać całą sprawę z ogumieniem samochodowym i po co sprawiać, aby opona była tylko i wyłącznie oponą jednokierunkową. Jak się okazuje, są ku temu naprawdę ważne powody. Przede wszystkim musimy sobie powiedzieć od razu i wprost, że opona kierunkowa jest to opona, która niezależnie od warunków, w jakich będziemy ją użytkować, będzie wykazywała lepsze właściwości, jeżeli chodzi o przyczepność do podłoża, jeżeli chodzi o przeciwdziałanie poślizgom i tak dalej. Oczywiście można by powiedzieć, że opony jednokierunkowe oraz dwukierunkowe w warunkach całkowicie suchych, czyli latem, kiedy nie ma deszczu, mają podobne właściwości, ale od opon najczęściej wymagamy tego, aby sprawnie działały nie wtedy kiedy pogoda jest idealna tylko wtedy, kiedy warunki drogowe stają się zdecydowanie gorsze, czyli kiedy jest bardzo mokro lub kiedy na przykład musimy mierzyć się z zalegającym na drodze śniegiem, lub błotem pośniegowym. Z tym opona kierunkowa radzi sobie zdecydowanie lepiej, zarówno zimą, jak i latem. Oczywiście mówimy tutaj o oponach letnich i zimowych. Opony wielosezonowe również występują w wersjach jednokierunkowych, jednak nie będziemy ich tutaj rozpatrywać, ponieważ ich właściwości są wypadkową opon letnich i zimowych i nie są one tutaj dobrym reprezentantem, w kontrze do opon zimowych bądź letnich, ale jednokierunkowych, a o takich rozmawiamy.
Przede wszystkim musimy zwrócić uwagę, że bieżnik opony jednokierunkowej układa się w jednym kierunku, najczęściej w postaci swego rodzaju takiego ząbka i ząbek ten, tworzy wzór, w którym kierunku opona powinna się toczyć. Najczęściej jeszcze szczególnie w przypadku opon letnich, oprócz występowania takiego bieżnika są jeszcze po bokach opony dodatkowe rowki wzdłużne, które mają za zadanie umożliwić jeszcze lepsze odprowadzanie wody. Dzięki temu opona jednokierunkowa zdecydowanie lepiej radzi sobie w przypadku na przykład wjechania w głęboką kałużę. Zjawisko tak zwanego aquaplaningu jest tutaj ograniczone do minimum. Natomiast opony wielokierunkowe niestety mogą poddać się takiemu zjawisku zdecydowanie szybciej i przy mniejszej ilości wody lub przy mniejszej prędkości, co niestety stwarza zagrożenie. Warto tutaj też powiedzieć, że opona kierunkowa zimowa zdecydowanie letni radzi sobie ze śniegiem oraz z błotem pośniegowym. Tego typu opona zdecydowanie lepiej wyrzuca śnieg spod opony i generalnie stosując opony jednokierunkowe, rzadziej będziemy mieć taką sytuację, że na przykład nie będziemy w stanie podjechać pod jakieś wzniesienie bądź nawet ruszyć z miejsca.
Zobacz także:
Czym może skutkować nieprawidłowe założenie opony jednokierunkowej?
Powiemy sobie teraz chwilę o tym, czym może skutkować nieprawidłowe założenie opony jednokierunkowej. Tego typu błąd możemy popełnić, kiedy opony zakładamy samodzielnie, jednak na pewno jest to błąd niedopuszczalny zawsze wtedy, kiedy pojedziemy do zakładu wulkanizacyjnego. Jeżeli taki błąd byłby w takim miejscu popełniony, powinniśmy takie miejsce następnym razem omijać szerokim łukiem. Przede wszystkim to, co zauważymy, to wzrost oporów toczenia, a przede wszystkim wzrost poziomu hałasu i to powinno nas zaalarmować, że opona jest prawdopodobnie założona nieprawidłowo. Krytyczny wpływ ma przede wszystkim takie założenie opony na właściwości dotyczące przyczepności na jezdni. Opona taka zarówno na nawierzchni mokrej, jak i na nawierzchni suchej, będzie po prostu trzymać się gorze, aj podatność na aquaplaning zdecydowanie wzrasta.